Biographie Sara Imloul


Sara Imloul
Biographie 

 

FR

Sara Imloul, photographe française née en 1986 et vivant à Paris, entame en 2008 sa première série Le Cirque Noir, en découvrant la calotypie. 
(Procédé photographique datant du XIXe permettant d’obtenir un négatif papier, impliquant la reproduction des images par contact). 

Elle développe dès lors dans son laboratoire des techniques personnelles lui permettant de mettre en image son univers mystérieux et onirique. Il s’en suivra Négatifs (2012), pièces uniques à la chambre 4×5 pouces où ici le contact a laissé place au négatif originel sur papier baryté. Elle expérimente également la vidéo et l’installation en 2013 avec T.R.E.S.E.D en collaboration avec un performeur Nantais. 

Puis commence une série plus introspective, auto-fictionnelle et plastique en introduisant le dessin et le collage sur ses négatifs avec un travail sur et avec sa propre famille dans Das Schloss en 2014 (livre éponyme paru aux Éditions Filigranes). 

En 2019 sort Passages, de l’Ombre aux Images, une nouvelle série tissée comme une archéologie intérieure, un reliquaire photographique d’images mentales. 

 

​EN

Sara Imloul, a French photographer born in 1986 and who lives in Paris, invites us through her work, to step up to and dive into, and thus discover an intimist universe in which the theatre of a world in black and white, made of darkness and light, plays out. In 2008, she started her first series, “Black Circus”, after discovering calotype, a photographic
process invented in the 19 th century that enabled the production of paper negatives and hence the reproduction of contact images.

Since then she has developed personal techniques in her lab that make it possible for her to turn her mysterious, dreamlike universe into images.
Her second series, Negatives (2012), comprises individual 4×5 camera images where contact leaves room for the original negative on baryte paper.

In 2013, working together with performance artist Nantais, she experimented with video and installation in T.R.E.S.E.D Ballad on the Imbalance of Falling.

Then began The Castle in 2014, a more introspective, plastic, Auto-8 series which is about and includes images of her own family. In this work, she places drawings and collages in her negatives. It was published under the same title by Editions Filigranes.

In 2019 Passages, from Shade to Images came out, a new series woven together like a sort of internal archaeology, a photographic reliquary of mental images.